Ruokaringit kasvattavat suosiotaan

Jokainen kotikokki tietää, että hyvät, raikkaat ja tuoreet raaka-aineet ovat maukkaan ja terveellisen ruuan perusta. Ruuanlaitto vie paljon aikaa, joten on turhaa alkaa tekemään ruokaa vanhoista nahjuisista aineksista, sillä se on ikään kuin ajan laittamista hukkaan. Samalla vaivalla ja samassa ajassa voidaan valmistaa ensiluokkaisista aineksista huippuluokkaisia makuelämyksiä, ilman turhia maun parantamis- tai lisäaineita. Sen vuoksi monet kuluttajat haluavat saada pöytäänsä tuoretta ruokaa raikkaista raaka-aineista. Monet heistä ovat myös valmiita maksamaan tuoreesta ja laadukkaasta mahdollisimman lähellä tuotetusta ruuasta enemmän kuin markettien tarjousruuasta.

Mikä ruokarinki sitten on?

Erilaisilla ruokaringeillä on yhteinen periaate, joka pohjautuu reilun kuluttamisen periaatteeseen. Ruokaringin toiminta perustuu siihen, että kuluttaja ja pientuottaja kohtaa ja tällä tavoin kuluttajalle tarjoutuu mahdollisuus hankkia suomalaista ruokaa ilman väliportaita. Tämä tarkoittaa sitä, että kotimaista lähiruokaa ja raaka-aineita tuotetaan suoraan pellosta ruokapöytään. Samalla periaatteella on kasvatettu ruokaa oikestaan ennenkin, jolloin sitä on kasvatettu joko omassa pellossa tai omalla kasvimaalla tai sitten sitä on hankittu tai ostettu naapurilta. Tuontiruoka on tullut vasta myöhemmin markkinoiden käyttöön.

Ruokaringit kasvattavat suosiotaan

Ruokarinkejä hyödyntämällä hankittava ruoka on taatusti korkealaatuista, terveellistä ja tuoretta sekä sen hinta on kohdallaan suhteessa tuotantokustannuksiin. Tämä malli hyödyttää sekä kuluttajaa että pientuottajaa. Monelle luomutuottajalle tämän tyyppinen toimintatapa on suorastaan elinehto, sillä suomalainen ruokateollisuus ei juurikaan anna lisäarvoa luomutuotteille, vaan tuottajalle maksettava hinta on yleensä sama kuin muussakin tuotannossa. Tavallisesti luomutuottajan on itse löydettävä myyntikanavat tukkuihin ja kauppoihin, joka on työläs ja aikaavievä prosessi. Heille toimiva, laajan asiakaskunnan omaava ruokarinki on erittäin merkityksellinen myyntikanava, joka vähentää tuottajan riippuvaisuutta kaupan hankintavalinnoista.

Miten ruokarinki toimii?

Ensinnäkin ruokaringillä pitää olla sijainniltaan hyvä jakelupaikka, joka mahdollistaa ihmisten ja tuotteiden pääsyn sinne helposti. Toisin sanoen jakotilaisuuteen on vaivatonta tulla, oli kyse sitten kuluttajasta tai tuottajasta. Toisekseen ruokaringin tuotevalikoiman tulee olla tarpeeksi monipuolinen, jotta kuluttajat saadaan liikkeelle. Näin ollen jakotilaisuudessa pitää olla useiden tuotteiden myyntiä, joka tarkoittaa käytännössä vähintään kymmenen eri pientuottajan edustusta. Ruokarenkaassa voidaan myydä esimerkiksi perunoita, kasviksia ja vihanneksia.

Ruokarenkaiden järjestämisessä, organisoimisessa ja tiedottamisessa hyödynnetään vahvasti sosiaalista mediaa, kuten erilaisia keskustelukanavia. Tosin tilauksia voidaan tehdä perinteisesti myös puhelimitse ja sähköpostitse, mikäli ei hallitse somen käyttöä. Ruokaringit ovat nousseet viime vuosina suureen suosioon Suomessa, sillä suomalainen kuluttaja on trenditietoinen ja vaativa. Suomessa luonto ja ympäristö ovat maailman puhtaimpia, joten miksi ei hyödynnettäisi sen tarjoamia antimia. Onko järkeä ostaa ja kuljettaa ulkolaista käsiteltyä ruokaa kenties tuhansien kilometrien päästä maahan, jossa on itsessään loistavat edellytykset maailman puhtaimpien elintarvikkeiden tuottamiseen? Jo ekologisestikin ajateltuna ruuan rahtaaminen maailman toisiin ääriin kuulostaa vähän järjettömältä. Onneksi Suomessa asustaa joukko innovatiivisia ihmisiä, joilla on maalaisjärki kohdallaan ja jotka haluavat tarjota lapsilleen parasta, myös ruuassa.